به گزارش افکارنیوز، نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در واکنش به معضل خام فروشی گفت: با اینکه پتروشیمی‌ها با دریافت خوراک ارزان قیمت، درآمد بسیار هنگفتی به‌دست می‌آورند اما در بخش صنایع پایین دستی هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری انجام نداده‌اند.

قاضی‌پور یادآوری کرد: پیش از این نرخ تصویبی مجلس برای فروش گاز به پتروشیمی‌ها  ۱۸ سنت بود که با وساطت دولت ابتدا به ۱۳ سنت وسپس به ۱۰ سنت کاهش یافت.همین  امر موجب افزایش سود ناشی از خام فروشی برای شرکت های پتروشیمی شد.

وی درباره راهکارهای موجود برای رفع معضل خام فروشی در صنعت پتروشیمی گفت: پیشنهاد مجلس به دولت در این زمینه، افزایش نرخ گاز پتروشیمی‌ها به ۳۲ سنت بود تا دیگر خام فروشی برای این شرکت‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد و آنها مجبور به روی آوردن به صنایع تبدیلی شوند.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: برای مثال بسیاری از مواد به قیمت نیم دلار به آلمان صادر می‌شوند و سپس این کشور با انجام عملیات تبدیلی اندک بر روی آنها همان محصولات را با قیمت ۵ دلار به ما می‌‌‌فروشد در چنین معامله‌ای کشورهای دیگر حدود ۱۰ برابر ما سود  می‌کنند.

قاضی‌پور در پایان گفت: اگر مسئولان دغدغه  روی آوردن به صنایع تبدیلی را داشتند دست کم حدود ۲۰ هزار شغل در صنایع پایین دستی ایجاد می‌شد.